Identyfikacja potrzeb rekrutacyjnych i profilu poszukiwanego pracownika
Najczęstszymi sytuacjami, w których firmy inicjują proces poszukiwania nowych pracowników są:
- nadmierne obłożenie zadaniami zatrudnionych osób
- rezygnacja z pracy bądź zwolnienie pracownika
- zmiana profilu działalności wymagająca kompetencji, których nie posiadają dotychczasowi pracownicy
- wyodrębnianie w strukturach firmy nowych pionów, działów, komórek organizacyjnych
- budowa nowej firmy
- przesunięcie pracownika na inne stanowisko wewnątrz organizacji
- realizacja projektu czasowego
- sezonowy wzrost liczby realizowanych zleceń
- długotrwała nieobecność pracownika spowodowana chorobą, ciążą bądź urlopem
- przejście pracownika na emeryturę bądź rentę
Rozpoczęcie procesu rekrutacyjnego poprzedzamy analizą różnych wariantów działań, którą prowadzimy w ścisłej współpracy z naszymi Klientami. Alternatywą dla pozyskania i zatrudnienia nowego pracownika mogą być:
- poszerzenie wiedzy i umiejętności aktualnych pracowników poprzez szkolenia bądź coaching
- skorzystanie ze wsparcia pracowników tymczasowych
- dociążenie pracą dotychczasowych pracowników
- zawarcie umowy na zastępstwo
Wybór optymalnego rozwiązania opiera się na analizie aktualnych i przyszłych potrzeb oraz możliwości firmy, ze szczególnym uwzględnieniem:
- zakresu i złożoności zadań wykonywanych na wakującym stanowisku
- wiedzy i umiejętności niezbędnych dla poprawnego wykonania powierzonych zadań
- cech osobowościowych i intelektualnych wymaganych dla prawidłowej realizacji zadań
- warunków oferty: forma umowy, czas trwania umowy, wynagrodzenie podstawowe i benefity
Dla uzyskania pełni obrazu sytuacji analizujemy dane pozyskane z różnych źródeł:
- wywiad z bezpośrednim przełożonym bądź właścicielem firmy
- wywiad z osobą aktualnie zatrudnioną na danym bądź równoległym stanowisku
- profil kompetencyjny zespołu
- opis stanowiska pracy
- analiza pracy
- dane rynkowe dotyczące m. in. wysokości wynagrodzeń, dostępność wykwalifikowanych kandydatów, działań firm konkurencyjnych